När du anlitar en SEO-byrå i Stockholm så hjälper de dig att sökoptimera din hemsida och får dig att synas högre upp på sökmotorerna.

När du hamnar högre upp i sökmotorerna med hjälp av sökoptimering så kommer fler att se din länk och du kommer att få fler besökare till din hemsida. Fler besökare på hemsidan betyder fler kunder och ökad försäljning.

Hur gör då din SEO-byrå när de sökoptimerar din hemsida?

Din SEO-konsults arbete

Det första din SEO-konsult kommer att göra är att ta reda på vilka sökord och sökfraser som är mest relevanta för din hemsida. Ofta är det inte de sökord du själv tror är bäst som verkligen fungerar när du sökoptimerar. Kunderna söker inte alltid efter de begrepp som är standard i branschen.

Din SEO-byrå kommer sedan att räkna ut vilka sökord som kommer att fungera bäst i sökoptimeringen. Ofta är det inte de sökord som används mest som är de mest effektiva, eftersom de kan vara överoptimerade och det kostar för mycket att ta sig upp i toppen på dem.

Därför kan det vara klokt att sökoptimera på sökord och fraser som tillräckligt många söker på men som inte har optimerats så mycket av dina konkurrenter.

Det kan vara enklare och billigare att sökoptimera flera sökfraser med färre sökningar än en enda sökfras med många sökningar. Det kan dessutom ge dig fler totala sökningar och besökare.

Intern sökoptimering

Nästa steg som din SEO-konsult kommer att göra är att börja med den interna sökoptimeringen. Den interna sökoptimeringen är alla detaljer som finns på din egen hemsida som kan optimeras, till exempel rubriker, titlar, text och bilder. Ofta kan man vinna en hel del på att strukturera om hela hemsidan för att göra den snabbare och mer överskådlig.

När man gör den interna sökoptimeringen får man akta sig så man inte sökoptimerar sidorna så hårt att de bara är optimala för sökmotorerna och inte för besökarna. Det spelar ju ingen roll hur många besökare man får ifall de ändå inte förstår vad sida handlar om.

Extern sökoptimering

SEO-byrån kommer sedan att titta på den externa sökoptimeringen, dvs i första hand länkar som pekar mot din hemsida.

Sökmotorerna lägger stor vikt på vilka som länkar till din hemsida. Det gäller inte bara antalet länkar utan i betydligt större grad vilka hemsidor som länkar till dig. En hemsida som sökmotorerna värderar högt kommer att ge dig ett högre värde när din hemsida ska rankas.

Uppföljning och utvärdering

När första varvet av din sökoptimering är klar kommer din SEO-konsult att utvärdera resultat för att se vad som behöver utvecklas ytterligare. Därefter fortsätter processen med nya insatser och utvärderingar.

När man har nått en position man är nöjd med börjar nästa nivå, då din SEO-konsult underhåller och bevakar placeringen. Det är viktigt att hela tiden underhålla sin hemsida för att visa besökare och sökmotorer att sidan fortfarande lever. En hemsida som inte underhålls tappar snabbt i ranking och börjar sakta men säkert glida nedåt i sökresultaten.