Okategoriserade

Hur du skapar en företagshemsida

Följ våra enkla steg för att skapa en fullt fungerande hemsida till ditt företag

Nu för tiden är det en självklarhet att ett företag har en hemsida. Utan en riktig hemsida så har du inte ett riktigt företag.

Hemsidan är ofta det första intrycket dina blivande kunder får av ditt företag och det första intrycket sitter oftast i länge, så du får kämpa hårdare med att övertyga besökarna att du verkligen är seriös.

1. Skaffa ett domännamn

Ett domännamn är din webbplats unika adress.

Domännamnet är oftast detsamma som företagsnamnet eller ett varumärke, men du kan även välja ett domännamn som innehåller en textfras som du vill fokusera på.

Ett domännamn kostar vanligtvis runt 150 kr att köpa och sedan betalar du ett liknande belopp varje år för att behålla domänen.

Om någon redan äger det domännamn du vill måste du välja ett annat domännamn, eller försöka köpa det från ägren.

2. Skaffa en e-postadress

För att göra ditt företag mer professionellt och etablerat behöver du en anpassad e-postadress för företaget. Exempelvis gör adressen namn@dittforetag.se att ditt företag verkar vara mer etablerat och trovärdigt än namn@gmail.com.

Att få en anpassad e-postadress för företag är snabbt, billigt och ganska enkelt. Du kan använda G Suite eller Microsoft 365, eller så ingår det ett antal mailadresser i ditt webbhotellskonto

3. Välj en plattform för din hemsida

Om du inte vill koda upp din hemsida från grunden med html så ska du välja en lämplig plattform att bygga den på. Den vanligaste plattformen är WordPress. Med den kan du välja ett gratis tema eller köpa ett med professionellt tema för någon eller några hundralappar.

Temat är grundutseendet för din hemsida. När det är installerat anpassar du det genom att välja färger, olika element och lägga in dina egna texter och bilder.

4. Lägg upp sidor och innehåll

När du gjort klart grundstrukturen för hemsidan är det dags att fylla den med innehåll.

Skapa de sidor du vill ha och lägg upp dem i menyn, så besökarna kan hitta dem. De sidor du absolut behöver är en startsida, en om oss-sida och en kontakt-sida. Du vill säkert också ha en sida där du presenterar dina tjänster eller produkter, och kanske en blogg, där du löpande kan informera om nyheter i din bransch och lägga upp information och tips till dina kunder.

5. Lägg till Plugins

Ett plugin är en färdig funktion som du oftast kan ladda ner gratis och installera på din hemsida. Det finns till exempel plugins för att skapa kontaktformulär, bildspel, fotogallerier, nyhetsbrev och för att skapa en webbshop. Allt du behöver göra är att ladda ner dem och aktivera dem. Oftast behöver du ändra lite i inställningarna så allt fungerar som du vill på din hemsida.

6. Sökmotoroptimera

När din hemsida börjar se bra ut så är det dags att se till så sökmotorerna hittar den.

Förutom att hemsidan ska innehålla bra och intressant innehåll så är det viktigt att den laddar snabbt och att den fungerar på mobiler. Det åtgärdar du enklast genom att välja ett bra webbhotell och ett tema som är mobilanpassat.

Du ska sedan se till så dina viktigaste sökord och fraser finns med på sidorna. Det är dock inte lika viktigt idag som det var för några år sedan. Sökmotorerna är idag smarta nog att lista ut att en hemsida till exempel handlar om hundar även om du inte använder ordet “hundar” någonstans, utan bara skriver om pudlar, labradorer och schäfrar. Det skadar dock inte att vara tydlig med vad man sysslar med.