Priset för en hemsidan kan, som du säkert redan märkt, vara precis vad som helst. Det är som att webbyråer och andra webbproducenter bara slumpar fram dem. Någon tar ett par tusenlappar medan andra kan ta hundratusentals kronor för vad som verkar vara samma typ av hemsida.
Men vad är det då som skiljer mellan hemsidor i de olika prisklasserna? Och ör det verkligen värt att betala ett högre pris när man tydligen kan en hemsida som ser OK ut för en betydligt lägre kostnad?
Som så mycket annat här i världen så hänger pris och kvalitet ihop ganska mycket. Det blir skillnad på om du köper en hemsida som någon amatör slängt ihop på några timmar och om du köper en hemsida som ett erfaret webbteam har lagt ner åtskilliga dagar på analyser och hårt arbete på. Båda varianterna kan ”se bra ut”. Men det är inte utseendet som gör att en hemsida fungerar eller inte. Ingen kommer att köpa dina produkter eller tjänster för att din hemsida är fin.
Det som är avgörande för om din hemsida kommer att lyckas eller inte är vilken känsla som besökarna får när de kommer till din hemsida. Och det går inte att göra en hemsida som fungerar för alla. Varje företag och varje målgrupp kräver olika känslor. Om du letar efter någon som ska förvalta dina pensionsbesparingar så vill du känna dig lugn och trygg. Om du vill gå till en rockkonsert så vill du känna pulsen och trycket.
En viktig skillnad mellan en billig och en mer påkostad hemsida är hur man lyckas leda besökaren genom hela köpprocessen. Det är sällan någon bestämmer sig för att bli kund direkt när de landar på din hemsida. Istället gäller det att fånga upp besökaren och vara tydlig med vad man erbjuder för tjänster, övertyga honom om att du har de kvaliteter som han letar efter och få honom att göra en beställning eller ta en kontakt. Det sker nämligen inte automatiskt bara för att du har en fin hemsida.
Dessutom gäller det att din hemsida fungerar i alla typer av webbläsare och på alla skärmstorlekar, att den laddar snabbt och att den är stabil och säker, så den inte blir hackad eller plötsligt slutar fungera av något annat skäl. Den ska dessutom vara sökmotoroptimerad så dina kunder hittar till dig. Du ska även kunna uppdatera innehållet själv, så du hela tiden har en hemsida som är aktuell.
Det är alltså mycket som ska fungera och det tar sin tid att få allt på plats. En erfaren webbdesigner tar mellan 900 och 1500 kr per timme, och ett minimum som behöver läggas ner på att skapa en normal hemsida för ett småföretag är en vecka. Tänk på det nästa gång du blir erbjuden en hemsida för några tusenlappar.