Alla företag behöver en hemsida och med relativt enkla verktyg kan man tillverka sin egen om man har lite extra tid över. Men det svåra med att göra en hemsida är inte att få upp ett läsbart dokument på webben. Den riktigt svåra är att få besökare att hitta till sidan och att få dem att stanna kvar tillräckligt länge för att bli övertygade om att de ska välja ditt företag.

Att anlita en webbyrå för att göra din hemsida är oftast en lönsam idé, även om det kan kosta en del. Du får se din hemsida som en investering. Ju mer du har råd att satsa desto större vinst kan du göra.

När du kontaktar olika webbyråer så kommer du att märka att priserna variera högst avsevärt. Vissa webbyråer erbjuder hemsidor till fast pris, som kan vara ett bra val för att snabbt komma igång. Oftast är priserna lite lägre än helt skräddarsydda hemsidor.

En riktigt bra webbyrå kan hjälpa dig med allt, från en professionell webbdesign och en säljande hemsida, till sökmotoroptimering och digital marknadsföring.

Hur väljer man rätt webbyrå?

Vem som helst kan kalla sig webbdesigner. Det är inte någon skyddad titel, som advokat eller läkare, så du kan råka på webbutvecklare som har gått en kvällskurs på ABF och lärt sig de grundläggande grunderna i att skapa en hemsida i WordPress.

Har du bättre tur så hittar du en webbyrå med ordentlig erfarenhet. Det är genom erfarenhet en webbdesigner lär sig vad som verkligen fungerar på en hemsida för olika ändamål. Det som fungerar på en hemsida för en redovisningsbyrå behöver inte fungera alls på en hemsida för en skidanläggning. Det finns ingen bra universalformel på vad som gör en hemsida bra. Därför är det viktigt med en webbyrå som har erfarenhet av flera olika branscher.

Så hur vet man då vilken webbyrå man ska välja?

Tyvärr är det inte så enkelt som att titta på vad webbyrån har producerat innan. Du kan aldrig veta om en hemsida verkligen fungerar som den ska, dvs om den ger några nya kunder för företaget bara för att den ser bra ut. Det finns så många färdiga hemsidesmallar idag så alla kan göra en hemsida som ”ser bra ut”.

Webbyråerna visar dessutom bara upp sina allra bästa jobb. Det du inte får se är alla de hemsidor som inte ser bra ut, och du vet aldrig från början om din hemsida kommer att bli en av dem.

Därför är det lite av ett lotteri att välja webbyrå.

Några urvalskriterier du bör använda:

  • Välj inte någon av de allra billigaste webbyråerna eller hemsidesproducenterna. En bra webbdesigner är värd sin vikt i guld och om det är för billigt så är de helt enkelt tillräckligt bra.
  • Köp aldrig ett färdigt webbpaket. De ser oftast bra ut, men de kommer inte att ge dig några nya kunder.
  • Be webbdesignern eller projektledaren förklara hur de kommer att designa och strukturera din hemsida. Om de inte kan förklara det på ett begripligt sätt eller om du inte känner att du får något förtroende för dem så är det bara att tacka för informationen och söka vidare. Anlita aldrig någon som inte kan förklara vad de sysslar med! Inte inom någon bransch.